torsdag 27 mars 2014

Att rädda en väska

Som reenactare är man ju oftast ganska rädd om sina saker. Antingen var de svinaktigt dyra när man köpte dem, eller så har man lagt ner många långa timmar, blod, svett och tårar på att tillverka dem. Men - även den bästa kan göra misstag ibland...

Öppnade bakluckan här om dagen och såg till min förvåning en av mina vikingamössor sticka fram under några saker. Flyttade på lite bråte och bredvid mössan låg också en läderväska... När den hamnat där minns jag inte ens längre, men säkert efter något av de sista evenemangen vi var på i höstas... Den mådde inte så bra...

Ett stycke möglig läderväska. Trevligt värre. Dags att inleda räddningsoperationen!


Först fick den ligga i ljummet vatten någon timme.



Sen var det dags för en ordentlig omgång med lädertvål. Den här innehåller glycerin vilket hjälper till att göra lädret smidigt. Efter omgång 1 med lädertvålen fick den torka helt, och sen tvättade jag den igen. Inget vattenbad den här gången, utan jag gnuggade bara in tvålen med en fuktig trasa.


Efter tvättning. Mycket bättre, allt mögel är borta. Den ser dock lite ledsen och sliten ut och lädret är en aning hårt efter att väskan torkat.


Fram med läderfettet! 


Och så, väskan är som ny igen! Bäst att hålla lite bättre koll på den i framtiden, jag fick den nämligen som gåva av några vänner när jag först började hålla på med mina medeltida eskapader!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar