söndag 23 mars 2014

How to: Sköldbygge

Här kommer en snabb beskrivning hur jag och (mestadels) min sambo gjorde för att bygga min nya sköld. Det här bygget syftar inte till att vara så hk som möjligt, om man är på jakt efter det finns det många fina projekt på andra bloggar och sidor man kan titta på.


Vi utgick från en helt vanlig fanerskiva och sågade ut en cirkel. Den nya blev samma mått som min gamla svart-röda, med en diameter på ca 77 cm. Sen målade jag först ett lager med grundfärg innan vi ritade ut mönstret jag vill ha på skölden.



Efteråt blev det två lager röd oljefärg (bara ett lager ville inte riktigt täcka grundfärgen) och ett lager med vit färg.

Sköldbucklan på plats för att se hur resultatet skulle bli. Själva sköldbucklan är smidd av vargarnas egen smed, jag beställde den redan för länge sen men eftersom jag använde kiteskölden i fjol så fanns inte behov av en ny rundsköld före nu.


Så. Nånting för att skydda kanten mot alla hugg behövs. Vissa använder läder. Jag valde råhud. Enklaste sättet att få tag i sånt? Hundben.

Tuggben på uppblötning så de ska bli mjuka och formbara.

Vi började med att stifta fast huden runt kanten, och sen när allt var på plats bytte vi ut stiften mot spik istället.

Handtagen på insidan bultades fast, föredrar två läderremmar som jag träder armen genom istället för en stång att hålla i, vanesak säkerligen men jag tycker det är lättare att hantera den på det här viset.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar