måndag 24 augusti 2015

Hämeen Keskiaikamarkkinat - Tavastehus Medeltidsmarknad

Varning för bildbomb, vi hade en helt fantastisk helg! Det är något med Tavastehus jag gillar, marknaden, människorna, slottet, atmosfären... Och så har vi (för det mesta) bra väder! Lite märkligt kändes det dock denna gång då jag själv inte var med och slogs i våra uppvisningar något. Om en vecka står jag brud och H tyckte jag kunde hoppa över den här gången för mindre risk för bulor, blåmärken eller blåtiror. 




Fredag kväll och lägret är uppe. Mörket sänker sig över marknadsplatsen och lägereldarna 
vaknar till liv överallt omkring oss.




Två uppvisningar på lördag och en på söndag. Varmt, varmt och jag fick vara med på ett hörn ändå (som vakt, på säkert avstånd, och blev knockad ur leken direkt)
Björn har fått sig med skölden mot munnen och dreglar (fejk) blod. Publiken jublar.
"To the death" Sista kommandot och så ser slagfältet ut efteråt.



Speciellt för i år var att föreningens grundare var på besök. Han flyttade hem tillbaks till England före jag gick med i gruppen och det är inte ofta vi ses. Men om inte tidigare så senast till nästa höst då vi åter styr stegen mot England och Battle of Hastings! (Bilder Faravidin Sudet/Edda)


Lördag kväll blev jag firad som aldrig förr. Födelsedag och en vecka kvar till bröllop. Blev överraskad och kringburen på en sköld genom hela lägret och marknadsplatsen med hela gruppen tågandes bakom mig, flaggan buren högt och alla hurrade och skrek. Jag kände mig sannerligen kunglig!



Sen kom söndagen och eftersom jag återigen inte skulle vara med och slåss drog jag på mig klänningen... gick väl och tänkte på annat och snubblade på fållen och föll handlöst i gatan. Så mycket för att vara försiktig då..


Nejdå. Det var bara ett skämt. Lite måste man väl få bråka med sin blivande man? Men för att bara vara makeup ser de rätt bra ut va?!



1 kommentar:

  1. Tack för ett fint inlägg! Svårt att hitta intressanta bloggar om medeltiden. :)

    SvaraRadera