onsdag 19 augusti 2015

Birkainspirerad kjortel

Jag snöade in på Birka här för ett tag sedan, och bestämde mig för att göra en Birkainspirerad kaftan. Som till slut blev en kjortel... Då jag p.g.a. fightingen mest använder manskläder när vi är ut med vikingagruppen tänkte jag först göra en kaftan då jag kom över en lagom bit ylle. Sedan tänkte jag om lite då jag insåg att det egentligen skulle vara rätt skönt att ha ett plagg som fungerar till både mansdräkten och kvinnodräkten, en skön kjortel att dra över klänningen är ju aldrig fel när kvällarna börjar bli kyliga nu på höstkanten.

Så här är den nu, en blå yllekjortel med bruna sildendekorationer. 


Skrynklig till tusen, och den har dessutom dragit sig lite när den blev blöt.
Men här är den nu i all sin härlighet, ett plagg jag faktiskt satt en del tid
på att göra efterforskningar om.


I Birkaflickans nya kläder  kan man läsa att till kvinnodräkten hör enligt  Inga Hägg (1974; 1983; 1986) en tunika (undertunika) som "ofta var i fint ylletyg, ibland dekorerat med brickband och siden. Den var förmodligen knälång eller eventuellt vadlång... ...Troligen hade tunikan någon form av sprund i halsen och ett ”träns” av brickband framtill. Därmed var den snarlik mannens dekorerade livrock, som dock var öppen".

Exakt hur dessa sidendekorationer skulle se ut och var de skulle placeras hade jag lite svårt att komma fram till så jag tog till hjälp. Efter en fb-diskussion med Susanna Brommé kom jag i alla fall fram till att vanligast verkar vara sidenränder tvärs över framstycket, siden på ärmarna förekom både som jag valt att sy fast dem tvärsöver och längs med ärmen. Bredden på remsorna förekom troligtvis i alla olika former. Smalare remsor så som jag gjort dem, eller bredare stycken under t.ex. brickband.
De varianter man ofta ser på reenactors, med sidendekorationer runt halslinningen verkar det inte finnas några direkta belägg för.

Från början hade jag också planerat att sy fast silverposament på kjorteln, men Brommé upplyste mig om att dessa inte var så vanliga på kvinnodräkten och på mansdräkten förekommer de främst på kaftanen och inte på underkjorteln.

Intressant att få veta var också att till mansdräkten bör underkjorteln inte bäras med bälte eller sidengördel, utan dessa hör (enligt fynden) endast ihop med kaftanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar