måndag 29 december 2014

Ridkjol

Det här har inte med vikingatiden att göra, men jag tänkte visa det i alla fall. I somras sydde jag nämligen en ridkjol att ha över ridbyxorna när det är lite kallare väder. Egentligen använder jag den inte under vintern utan mest under höst och vår, men det var inte förrän i dagarna som jag fick med en fotograf så att jag kunde få bilder på hur den ser ut när jag sitter i sadeln.

Den är sydd i ett ganska tunt ylletyg, så den är varm och skön samtidigt som den inte blir för tung. Den består egentligen av två delar som går omlott mitt fram och mitt bak, vilket gör att man kan sitta ner i sadeln utan att det blir bökigt samtidigt som öppningarna inte märks när man står på marken. Den är tillräckligt kort för att inte släpa i marken och bli smutsig när man jobbar i stallet, men ändå tillräckligt lång för att hålla benen varma när man sitter i sadeln. Hästen var lite nyfiken på fladderverket första gången jag använde den, men efter att ha nosat på den brydde hon sig inte alls mera och jag är riktigt nöjd med hur den fungerar i ridningen.








Är någon intresserad av att göra något liknande så använde jag denhär beskrivningen när jag sydde min: http://youtu.be/Lh13_uUYG8I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar