tisdag 18 juni 2013

Växtfärga garn med björk

Igår kväll tog jag min hink med björklöv och for iväg på en snabbkurs i växtfärgning. Inte alls svårt, och egentligens sköter det ju nästan sig själv.

Mina 750 g (galet mycket) löv åkte ner i en stor gryta. Tyvärr glömde jag ju fråga hur mycket vatten det var... Det fick koka en timme, och sedan åkte det alunbetade garnet ner i en timme på runt 80 grader. Hade i två härvor på ca 110 g var. Björk ger ju egentligen gult, men eftersom jag hade ljusgrått garn fick jag en helt underbar grön färg!


Klockan hann tyvärr bli så mycket, så ytterligare en härva med lite mörkare grå färg tog Saija så snällt hand om och lovade lägga i den resterande färgen och ge åt mig senare. Blir spännande att se hur den börjar se ut!

2 kommentarer:

  1. Hittade just din blogg och påbörjar arbetet med att läsa igenom allt intressant. :) Jag har hållit på en del med växtfärgning och här har jag skrivit om mitt "standardrecept": http://pleu.blogg.se/2010/november/vaxtfargning-med-okanda-vaxter.html
    Det är alltså 200 gram växt/5 liter vatten som jag brukar köra på och till det så får man full färgstycka på cirka 100 gram garn. Självklart kan man ha i mer garn och då få en svagare färg. :)

    SvaraRadera
  2. Tackar! Bra att veta :)

    SvaraRadera