lördag 8 juni 2013

Blankvapen och hätta

Har njutit av värmen i solen idag, och tillbringat en stund på trappan med att putsa upp svärdet inför den kommande säsongen. 


Har en del sömnadsprojekt på gång, som t.ex. en ny underklänning till vikingadräkten, men just nu vilar jag armbågen som fått ordentligt med strykt två veckor i rad under blankvapenträningarna. Årets show kommer att handla om vikingar vs. saxare, och även om vi använde kite shields i Hastings så är jag fortfarande ovan med den nya formen. Så fort sköldmurarna drabbar samman slår skölden tillbaks på något vis och träffar min armbåge, så jag har konstaterat att jag nog måste skaffa något smidigt armbågsskydd att ha under tunikan!

Mi-partihättan jag hade i skrubben från förr fick sig dock en liten re-make här för en tid sedan. Jag öppnade upp den frami, fodrade den, kantvävde och sydde knappar.


Här hittar ni mönstret till hättan också: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/cloth/londhd1a.html




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar