onsdag 29 januari 2014

Historical sew fortnightly #1 Make do and mend: Herjolfsnesklänning

Nåja, med några få dagar till godo hann jag med denhär utmaningen. Klänningen är baserad på Herfoljsnesfynd no. 38 och är en av de första medeltidsklänningar jag sydde. Alla är vi barn i början och även om jag älskar den så innehöll den många fel.


Här är den innan jag gjorde något åt den. Ful t-skjortehalsringning, för vida ärmar och för vid i överdelen.


Överdelen togs in, ärmarna förminskades och så kantvävde jag dem. Halsringningen gjordes om helt. Dessutom satte jag till de fickor, eller slitsar, som mönstret visar men som inte funnits där förut.


Färdigt resultat. Det finns fortfarande en hel del som inte stämmer med den, men bättreär den i alla fall!

The Challenge: #1 Make do and mend
Fabrick: red wool
Pattern: Based on Herjolfsnes no.38, with some differences.
Year: 14th century
Notions: Wool yarn in the same colour as the dress
How historically accurate is it? Well. It's based on the pattern of a grave found, but since it was my first attempt there are still some things that are wrong with it. The sleeves are wrong e.g. It is also mostly sewn on machine and only partly by hand. 
Hours to complete: about 7
First worn: Medieval feast with the Rohan knights in Kimito
Total cost: About 20 € for the fabric


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar