tisdag 20 november 2012

Standardklänning


Blå linneklänning och miparti-struthätta i blått och grönt ylle.

Detta är en standardklänning i blått linne som är ett av de första plagg jag sydde och som går att använda till det mesta. Jag använder den både under min vikingaklänning och i 1300-tals sammanhang. Egentligen borde den vara i tunt ylle eller, om den skulle användas som underklänning, i ofärgat linne. Dock rör jag mig inte i sådana sammanhang att någon skulle klaga, så den får hänga med tills vidare.

Mönstret är väldigt enkelt. Ta ett mönster på en vanlig tunika och förläng den, eller så följer du detta schema på en klänning med fyra kilar:

A-måttet tas runt bysten. Mät runt och halvera så får du bredden på fram- och bakstycke.
B-måttet är klänningens längd. Mät från axlarna och så lång du vill den ska vara.
C-måttet är längden på ärmen. Mät från ena handleden, över axlarna och ner till andra handleden när du står med armarna utefter sidorna (Ja, medhjälpare är bra att ha). Dra bort A-måttet och dela i två så har du så lång en ärm ska vara.
D-måttet är kilarnas höjd. Beroende på hur vid du vill klänningen ska vara så kan de gå från nedre kanten upp till midjan eller ändra upp till under bysten.
E-måttet är kilarnas bredd. Varierar beroende på hur vid du vill klänningen ska vara nertill.
F-måttet är måttet på en kvadrat. 10-12 cm brukar vara lagom.
Glöm inte sömsmån på alla bitar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar