tisdag 27 november 2012

Gambeson

Vi var som sagt till England och Battle of Hastings i höst. En del av de äldre medlemmarna i gruppen har varit dit förr och hela året innan resan drog de den ena historien efter den andra om hur det var då. Jag kan utan att ljuga säga att jag hade rätt mycket ångest mellan varven, och var rätt säker på att jag inte skulle ta mig därifrån levande. Sist och slutligen var det ju inte så farligt, men det vet man ju inte innan!

Nåväl, för att höja mina överlevnadschanser (och för att minska på blåmärkena som garanterat skulle komma) så bestämde jag mig för att sy mig en gambeson. Fattig studerande har inte råd att köpa allt hon vill, men lite tyg kunde jag i alla fall kosta ut mig på. Jag köpte det i god tid före resan, och sedan låg det bara där i mitt kök. Jag hade ingen aning om hur jag skulle gå tillväga och var rädd att klippa fel, så det bara lämnade. Tills en vecka före avresan.

Här är resultatet:



Bilderna är knäppta i all hast här för några kvällar sen, så ni får ursäkta den dåliga kvaliteten och den hastiga påklädningen.... Det är inte den snyggaste gambeson som finns, men den fungerar. Den skulle ha fått vara aningen vidare nertill, och slitsen bak skulle ha fått gåt lite högre upp, men det senare går ju i alla fall att fixa till ännu.

Vill någon försöka göra en egen så är dethär det mönster jag kom fram till efter mycket googlande:


Lägg till en "lagom" bit extra runtom när du klipper, det försvinner en hel del.
Jag har grovt linnetyg som ytter- och innertyg och flera lager ylletyg i mitten. Hur mycket ylletyg som går åt beror på hur tjock den ska vara, min är ganska tunn -tyg till 3 lager var allt jag hade hemma, men gör 6-7 lager så har du en ordentlig tjock en.

När du har alla delar är det dags för quiltningen. Börja från mitten och sy varannan söm uppåt och varannan neråt, annars börjar tyget dra sig.

Sen är det bara att sy ihop delarna och kanta. Lycka till!

1 kommentar:

  1. Riktigt smart o sy vartannan rad! Hade ju aldrig jag tänkt på!

    Ska själv sy mig en gambeson vid tillfälle då jag vågar vägra ringbrynja ^^

    SvaraRadera