torsdag 16 oktober 2014

Växtfärgning med aronia

Slutade jobbet tidigt idag och bestämde mig för att ta itu med ett litet experiment jag tänkt på länge. Nämligen att växtfärga med aroniabär. Jag vet att bär i allmänhet ger dålig färg som inte håller bra, så jag hade inga höga förhoppningar alls. Jag såg det mest som en kul grej.


Först plockade jag runt ett kg bär, har ingen aning om hur många liter jag plockade direkt i grytan ^^


Vitt ullgarn.


Eftersom jag inte riktigt visste vad jag sysslade med så improviserade jag och tömde på "lagom" mycket vatten på bären och lät det koka ca 80 minuter.


I med det betade garnet.... Sedan fick de sjuda i ca 60 min. Rörde om försiktigt nu som då.


Efter ursköljning såg det ut såhär! Inte allt för illa!


 En till i annat ljus. Nu återstår bara att se hur det blir när det torkat. En härva med mörkgrått ullgarn ligger på efterbad, blir spännande att se hur den blir också! 

Edit: resultet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar